Wiemy, że kościół w Orawce jest fascynujący 🙂 ale kiedy przyglądamy się szczegółom, dopiero odkrywamy ciekawe rzeczy. Tak jest np. ze strojami, diabłami czy instrumentami. Tym ostatnim przyjrzały się dr Julia Gołębiowska, muzykolog, pedagog Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz prof. Alina Mądry z Instytutu Muzykologii UAM, pracownik Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu, specjalistka w dziedzinie muzyki dawnej.
Większość instrumentów przedstawionych na malunkach nie nasuwała im żadnych wątpliwości identyfikacyjnych. Zaznaczyły jednak, że źródła ikonograficzne są często niedokładne – np. budowa szczegółów konstrukcyjnych jest niejasna, ilość strun może się nie zgadzać, muzycy na obrazach przybierają mylące pozycje. Tak też jest na obrazach z kościoła w Orawce. W kilku przypadkach nie widać np. czy instrument ma progi lub jaki kształt mają otwory rezonansowe, gdzie indziej anioł „dziwnie” trzyma trąbkę.
Od lewej strony do prawej, czyli od wieży w stronę organów (tutaj od góry w dół) namalowano wyobrażenia aniołów i 11 instrumentów, zaś 6 i 11trzymają w ręku nuty. Dwa pierwsze instrumenty rozpoznano jako szałamaje, a następne to: 3. bębenki, 4. cynk, 5. trąbka naturalna (aczkolwiek aniołek trzyma trąbkę odwrotnie! 7. viola da gamba (najprawdopodobniej, bo nie widać, czy są progi), 8. harfa 9. róg, 10. cynk, 12. skrzypce lub viola da braccio (za mało szczegółów by się w 100% przychylić do jednej z wersji) 13. lutnia.
Kolejne instrumenty namalowano na prospekcie organów i na ścianie południowej. Szczegóły widać na filmie wykonanym przez p. Józefa Kusniera.
Serdecznie dziękuję za współpracę wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie tego wpisu. (LB)